söndag 19 juni 2011

Upplevelser på Omberg del 2

En riktig överraskning längs grusvägen var en bastard-svärmare som kom flygande och efter lite cirklande landande på en klöverblomma. Jag hann knappt få upp kameran för att ta bilden och kan inte riktigt avgöra vilken typ av bastardsvärmare det är, men det är en riktig skönhet med sina signalröda fält som signalerar "ät mig inte - jag är giftig".

Till höger ett foto av en berggräsfjäril, lasiommata petropolitana som fladdrade omkring tills förbipasserande störde deras sökande och då snabbt landande i det torra gräset längs vägen. Har själv ibland lite svårt att skilja denna från vitgräsfjäril, som dock saknar de mörka tvärstrimmorna på framvingarna.

Såg även ett antal rapsfjärilar, pieris napi, som flyger i två generationer maj-juni och augusti-september och som brukar vara en vanlig syn på sommarängar fram i augusti, med sina mörkpudrade vingribbor.

 
På väg söderut genom parken passerade jag ett skogsparti med en omisskänlig drill av gärdsmygen med sin festligt uppresta stjärt. En hel flock for runt i buskar och snår intill vägen. Riktiga små energiknippen som kvittrade för full hals.
Var tillbaka vid Stocklycke ekoparkcentrum framåt kl 19 efter en underbart givande vandring på Omberg. På vägen hem såg jag åtskilliga bilar med cyklar på taket och skyltar längs vägen som talade om att Vätterrundan just avslutats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar