onsdag 1 juni 2011

Klorofyllfri sagoros bland älvor och skogsrå

Under ett kort besök på fantastiska Omberg i Östergötland fick jag för första gången se vätteros (Lathraea squamaria L.). En rosaröd parasiterande blomma som till skillnad från del flesta andra växter saknar klorofyll. De små blommorna sitter tätt utmed en lutande blomstängel som växer direkt ur marken.

Blomman lär vanligtvis parasitera på hassel, klibbal och asp, vilket jag dock inte kunde se i närheten av växtplatsen. Namnet vätteros lär den ha fått av att den liksom vättarna lever större delen av sitt liv under jord.

Jag rekommenderar alla med naturintresse en tur till Omberg och Ekoparken. En häftig upplevelse året runt, med betagande utsikt över Vättern. Vandra genom ett varierat skogslandskap med skira bokskogar eller tät granskog. Imponeras av jätteekarna strax norr om Storpissans naturreservat eller fascineras av orkidérikedomen i mörkahålskärret.

Själv har jag haft förmånen att besöka Omberg vid ett flertal tillfällen och fascineras varje gång av nya flora- och faunafynd utmed vandringslederna. På bilden rastar jag en stund och njuter av utsikten över Vättern och Storpissans naturreservat från toppen av Marberget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar